
The Anarchist Library
Anti-Copyright

Bernd Drücke
Anarchist Media in Germany

2011

Drücke, Bernd. “Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010
(Federal Germany).” Encyclopedia of Social Movement Media,
edited by John D. H. Downing, SAGE Reference, 2011, pp.

36–43.

theanarchistlibrary.org

Anarchist Media in Germany

Bernd Drücke

2011



On November 8, the Politburo resigned and instantly reassem-
bled under the leadership of Egon Krenz.

After the Berlin Wall was opened the next day, GDR
libertarian-socialist groups began procuring paper and print-
ing facilities outside church facilities. Contacts with groups
and printing collectives in the West intensified. Whereas
communists and anti-imperialists rejected the anarchist move-
ment in the GDR as being “anticommunist,” many anarchists
in the East and the West rejoiced at the fall of the Wall and the
“incipient decline of state capitalism.”

Anarchism in the GDR contributed more to the fall of com-
munism than is generally known today.

Bernd Drücke
See also Anarchist and Libertarian Media, 1945–2010

(Federal Germany) ; Anarchist Media ; Citizens’ Media ;
EuroMayDay ; Free Radio Movement (Italy) ; Indymedia (The
Independent Media Center) ; Prague Spring Media ; Revolu-
tionary Media 1956 (Hungary) ; Samizdat Underground Media
(Soviet Bloc)

Further Readings

Drücke, B. (1998). Zwischen Schreibtisch und Straßenschlacht?
Anarchismus und libertäre Presse in Ost-und Westdeutschland
[Between writing desk and street battle? Anarchism and the
libertarian press in East andWest Germany]. Ulm, Germany:
Verlag Klemm & Oelschläger.

Drücke, B. (Ed.). (2006). ja! Anarchismus. Gelebte Utopie im 21.
Jahrhundert [yes! Anarchism: Lived utopia in the 21st cen-
tury]. Berlin, Germany: Karin Kramer Verlag.

Rüddenklau, W. (1992). Störenfried [Mischief maker]. Berlin,
Germany: Verlag BasisDruck.

19



technical sabotage carried out by an “unofficial collaborator,”
Umweltblätter simply took over Grenzfall’s role as a GDR-wide
opposition periodical. Correspondents from numerous towns
and villages in the GDR forwarded news, comments, analyses,
and general descriptions of the situation to East Berlin and
had them published in Umweltblätter.

In early October 1989, things started happening very fast.
The Umweltblätter editorial group decided to keep pace by is-
suing 7-to 10-page newsletters every few days, “as needed.” On
October 9, when the crisis reached its first crunch point, the
magazine appeared under the title telegraph for the first time.
(This title continues to the present day for a now irregularly
appearing publication.)

Troops had been massed against the Leipzig Monday Rally.
Armored scout cars and other army vehicles were patrolling
the inner city of Leipzig. Rüddenklau recalled in 1994 that print-
ing the first 4,000 copies of the first issue on rickety duplicat-
ing machines was a laborious task. These copies sold out to the
demonstrators at the East Berlin Gethsemane Church in a mat-
ter of 20 minutes. Another print run of 2,000 copies followed
while the next issue was being prepared.

From now on, telegraph continued at intervals of 7 to 10 days.
The editors did their own investigations, and their work was
based on anti-Stalinist as well as anticapitalist views. This was
how they critically accompanied the transition from one sys-
tem to another. There were numerous articles on how to come
to terms with the past, on the Stasi, and on the partially anar-
chist opposition movement.

Conclusion

In 1989, the small oppositional scene grew into a mass move-
ment. Hundreds of thousands demonstrated against the pow-
erholders in East Berlin under the slogan, “We are the people!”

18

Contents

Anarchist and LibertarianMedia, 1945–2010 (Federal
Germany) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Anarchism’s RenaissanceAndNewLibertarian

Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Linkeck . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
agit 883 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
FIZZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
MAD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Graswurzelrevolution (Grassroots Revolution) . 9
direkte aktion . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
The Anarchist Press in Federal Germany Today 12
Further Readings . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (Eastern
Germany) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Umweltblätter/telegraph . . . . . . . . . . . . 16
Conclusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Further Readings . . . . . . . . . . . . . . . . 19

3



pressed information on everyday life in the GDR. In winter
1986—1987, Umweltblätter disclosed the fact that the upper lim-
its of smog concentration had been exceeded ninefold in Berlin.
The GDR authorities were not happy to read this and were not
happy about the fact that the periodical was developing into a
GDR-wide discussion forum used by a variety of independent
environmentalist, peace, and civil and human rights groups. In-
deed, the magazine, passed from reader to reader, created a
counter-public sphere, in spite of its relatively low nominal cir-
culation of 600 copies.

In November 1987, the controversies between the GDR
authorities and opposition groups reached a new pitch. The
night of November 24, the secret police—known as the Stasi
(abbreviation for State Security)—for the first time searched
the Protestant Church’s premises. Five people were arrested.
The raid was aimed at Umweltblätter, of which 12 issues had
been published by that time, and Grenzfall. About 20 Stasi and
the state prosecutor’s officials confiscated copying machines,
manuscripts, and books published in the West.

This prompted public protest and vigils throughout the GDR.
Dissidents who had been shunted off to West Germany in ear-
lier years provided a regular flow of information about these
events, obtaining international media coverage. In the end all
those arrested were released and the charges dropped. Umwelt-
blätter continued publishing.

In 1994, Rüddenklau would observe that the Zion Parish
Church affair was the beginning of the end of the GDR. From
then on, domestic crises repeatedly showed that the regime
could no longer rely on the terror that had kept people in
fear and secured the GDR’s existence. Understanding that the
emperor had no clothes, people took to the streets in growing
numbers until, in late 1989, the regime broke down.

The successful ending of the Zion affair gave an enormous
boost to the opposition’s publications. Although the Stasi was
successful in stopping Grenzfall with the help of repeated

17



of mOAning-STAR, a hectographed periodical promoting
libertarian-socialist views. The first issue of Kopfsprung, edited
by an anonymous group, appeared in East Berlin in spring
1987, without stating either date or place of its publication.The
next issues were stenciled and duplicated. The typewritten,
single-column political texts were embedded in a sparse layout
but enlivened by handmade drawings and lyrics.

In 1986, the liberal-left Initiative Frieden und Menschen-
rechte (Peace and Human Rights Initiative) in East Berlin
launched the uncensored Grenzfall (Marginal Case), which
became widely distributed throughout the GDR. Unlike the
Umweltblätter, the editors of Grenzfall did not consider their
project anarchist.

The goals pursued by anarchist groups such as KVU, AAW,
and Umwelt-Bibliothek Ostberlin (East Berlin Environment Li-
brary) were different. They believed that, by expanding on the
freedoms to be gained after a reform of the GDR or by under-
mining the state structure, they would be able to start the pro-
cess they wanted—the process of growing a “new society from
below.”

Umweltblätter/telegraph

In the fall of 1986, Umweltblätter, subtitled “Informational
Bulletin of the Peace and Environment Circle,” appeared in East
Berlin, initially published by the Umwelt-Bibliothek, an anar-
chist group founded that year under the Zion Parish Church’s
“umbrella.” Umweltblätter, like most, was stenciled and dupli-
cated in A4 format, with the heading “Internal church infor-
mation only. “ Due to the poor print and layout quality, the
single-column texts were often difficult to read.

Nevertheless, the small libertarian-socialist movement used
Umweltblätter as their organ. They tried to “convey an unob-
trusively anarchist attitude,” as their editor Wolfgang Rüdden-
klau put it. They primarily published articles dealing with sup-

16

Anarchist and Libertarian Media,
1945–2010 (Federal Germany)

Right after the end of World War II, the few anarchists who
had survived war and fascism started to reorganize the anar-
chist movement, which had been shattered during the Nazi
dictatorship. On May 20, 1945, German anarchism once again
raised its journalistic voice, with the journal Mahnruf (Warn-
ing Cry), published by Otto Reimers in Hamburg.

In 1947, the journal Befreiung (Liberation) was published
for the first time in Mühlheim. This newspaper went through
several editorial changes and inconsistencies in its content.
During its final years in Cologne until its closedown in 1978,
it linked old and young anarchists and represented anarcho-
syndicalist positions. It had a national circulation of 1,500
copies.

Many early postwar anarchist journals were produced on a
duplicator. Not so Die Freie Gesellschaft (The Free Society), pub-
lished by the Föderation Freiheitlicher Sozialisten (Federation
of Free Socialists). This “monthly journal for social criticism
and free socialism” (subtitle) saw 43 issues between 1949 and
1953.

Anarchism’s Renaissance And New Libertarian
Media

Neoanarchism was mainly influenced by 1960s anticolonial-
ist liberation struggles. The majority of the antiauthoritarian
and Außerparlamentarischen Opposition (APO; Extra-
Parliamentary Opposition) movement tried to challenge the
U.S.-Vietnam War, which was supported by the authorities of
the German Federal Republic and the mass media. The APO
also opposed the emergency laws of the “grand coalition,”
consisting of the Social Democratic Party of Germany and the
conservative parties (Christian Democratic Union/Christian

5



Social Union) and Germany’s mediascape, dominated by the
Springer media conglomerate. They contested Germany’s
“sclerotic institutions” and their representatives, old-fashioned
ideas about morality, and the indifference and complacency of
society at large.

In June 1967, after the student Benno Ohnesorg was shot
dead by a police officer during a Berlin demonstration against
the visit of the Iranian despot Shah Reza Pahlavi, many activists
within the Sozialistischer Deutscher Studentenbund (Socialist
German Student Union) became increasingly radical. Only a
year later, anarchist literature gained currency on a hitherto
unimaginable scale. At first, classical anarchist writings were
published as pirate editions; later on they were produced in
high print runs by big publishing houses. Anarchism saw a re-
naissance. The new anarchist movement consisted mainly of
students, pupils, and apprentices.Therewas no continuity with
the old, working-class anarchists, who looked very skeptically
at the younger ones from middle-class families.

Anarchism researcher Rolf Raasch has argued that there
were theoretical divisions between the younger and the
older generations. The students initially were committed to
a critical version of Marxism. Their attempt at mediation
between Marxism and Anarchism, cheerfully unconcerned
with past grievances, was inevitably repugnant to seasoned
anarchists, who had deeply internalized the historical clashes
between both movements—not least because some of them
had personally experienced Marxist socialism as practiced in
the German Democratic Republic.

From February 1968 onward, the neoanarchist movement
sharply increased its presence. Neoanarchist, undogmatic, and
antiauthoritarian magazines were launched in 1968, particu-
larly in West Berlin. They were models for many subsequent
“underground papers.” Their scene jargon and their layout, in-
spired by Dadaism, differed clearly from the magazines of the
old anarchists with their tidy composition and simple layout.

6

In the following years, this printing permit became a loop-
hole heavily used by opposition groups. In the early 1980s, a
serious civil rights movement grew up under the auspices of
the Protestant Church, completely independent from the ruling
Communist Party. Part of this movement became increasingly
radical and outspoken about their anarchist positions. In 1982,
for example, a politically active group was founded in Dres-
den’s church organizations. It became known throughout the
GDR by the name of Anarchistischer Arbeitskreis Wolfspelz
(AAW;The “Wolf’s Clothing” AnarchistWorking Group). With
the quiet help of a printer at the newspaper Sächsische Zeitung,
they managed to circulate leaflets—some of them numbering
more than 20,000 copies—and to call people to action.

Other anarchists typed, stenciled, and circulated texts
by Mikhail Bakunin, Emma Goldman, Peter Kropotkin, and
other anarchist classics. However, due to the poor copying
techniques available, many of the texts were nearly illegible.

The first libertarian-socialist, underground periodicals in the
GDR appeared in 1986. Like almost all the opposition’s publi-
cations, they were printed and distributed under the relative
protection of the Protestant Church.

Kopfsprung (Header [a soccer move], 1987—1991) was
the name of an overtly anarchist underground magazine. It
dated back to the GDR Protestant Church Congress in 1986
where a group called Kirche von Unten (Church From Below,
KVU) formed “in opposition to the existing church bureau-
cracy.” This rather atheistic group did not see themselves as
a Christian base community acting against highly privileged
church dignitaries or as a religious reform group. Instead,
they were mainly anarchists and punks acting against the
existing system. Over time, rather than remaining a mere
“anti” movement, KVU grew up to be a group with positions
of its own.

The movement later split into several groups focusing on
a variety of topics. In 1986, KVU issued at least three issues

15



who tried to organize a libertarian-socialist network in the SBZ
as early as 1945, were arrested.

The GDR statist Marxists continued quite successfully sup-
pressing anarchist, or libertarian-socialist, tendencies. In jour-
nalism, anarchist groups had hardly any perceptible influence
up to the mid-1980s. However, there had been illegal leaflets
even in the 1950s and 1960s. Traces of East German subculture
did exist—especially in niches created by the well-educated.
The Extra-Parliamentary Opposition movement, which came
into being in the Federal Republic of Germany in themid-1960s,
and the neoanarchist groups following in its wake, also con-
tributed to the GDR opposition movement.

From the 1970s, GDR oppositionists largely advocated social-
ism. However, as Wolfgang Rüddenklau, editor of the Umwelt-
blätter (Environment Pages) magazine, used to put it, the so-
cialism they wanted was real, democratic, based on workers’
councils, or anarchist—quite opposed to the ruling regime. The
more explicitly anarchist, being but a small part of a poorly
structured opposition, were virtually forced to act in a conspir-
atorial fashion.

In the GDR’s “real socialism,” the media published only of-
ficial opinions and reports approved by the authorities. There
was hardly any legal access to other sources of information.
There were photocopiers in office and company buildings, but
they were under strict surveillance, and their use was limited
to an elite group loyal to the party.

The late 1970s brought changes in the media that were in-
spired by the ideas of grassroots democracy and anarchism.
Erich Honecker, the long-time GDR leader, was facing a grow-
ing crisis in economic and social policy. To ease tension, in
1978 he entered into negotiations with Albrecht Schönherr, the
bishop of the East Berlin Protestant churches. As a result, he
granted the church a printing permit for internal information
leaflets, announcements, and the like.

14

Linkeck

Linkeck (Left Corner), which called itself “the first anti-
authoritarian paper,” was the organ of a Berlin anarchist
commune by the same name, founded in 1967. It was pub-
lished nine times from May 1968 and had a circulation of
about 8,000. It became known nationwide because Germany’s
biggest yellow press daily, Bild, ran editorials against the “left
terrorist paper.” Four Linkeck editors were charged with “libel”
and “distributing obscene writings.” The commune broke
up in 1969, due to overwork, legal problems, and internal
conflicts. Its paper ceased to be published. The anarchist
publishing house Karin Kramer Verlag in Berlin, which still
exists, emerged from Linkeck in 1970.

agit 883

With a similar layout, agit 883 was published every 10 to 14
days, beginning in February 1968. It achieved a circulation of
up to 7,000. It was a left-wing information bulletin from Berlin,
served as a “leaflet for agitation and social practice” (its subtitle)
and dealt with current events.

On April 11, 1968, a man “incited” by the politics of Bild
tried to assassinate student activist Rudi Dutschke. As a reac-
tion, crowds of protesters spontaneously blocked buildings of
the Springer media conglomerate to prevent deliveries from its
premises (including Bild).This conflict went down in history as
Osterkrawalle (the Easter riots).

Soon afterward, “urban guerrilla units” emerged. Discus-
sions about the activities of these armed groups were intense
in many far left and anarchist papers. In May 1970, the first
public statement from the Red Army Faction (Rote Armee
Fraktion, RAF) was published in agit 883 under the headline
“Building the Red Army Faction.” At that time, agit 883 was
a largely uncensored discussion organ of militant left-wing

7



groups with a focus on anarchist and Marxist theories.They re-
jected the avantgarde claim and the authoritarian dogmatism
of those they saw as Leninists with guns (agit 883 about RAF).
They agreed, however, with the internationalist principles of
RAF and its perception of the strategic use of violence as an
essential weapon against the state and U.S. imperialism.

The agit 883 editorial collective was frequently raided, the
paper often confiscated or banned. After 88 issues and a num-
ber of conflicts among the editorial staff, agit 883 closed down
in February 1972. The collective had already split up in 1971
over evaluating RAF.

FIZZ

Former agit 883 editors left the collective, and in 1971 in
Berlin, they formed the militant underground paper FIZZ. It
declared its solidarity with RAF in contrast to agit 883, which
appeared simultaneously. FIZZ appeared for 1 year. Nine of
its ten editions were confiscated and banned. FIZZ’s succes-
sors were Berliner Anzünder (Berlin Incendiary, 1972), Hundert
Blumen (Hundred Flowers, 1972–1975) and Bambule (German
prison slang for “shindig,” 1972–1974).

MAD

In September 1971, the Föderation Neue Linke (FNL; New
Left Federation) published the first edition of MAD with “Ma-
terials, Analyses, Documents” as its subtitle. When the FNL,
which understood itself as a “federation of autonomous, local
anarchist and grass-roots groups,” dissolved, MAD was pub-
lished as an “anarchist magazine” (subtitle). It published anar-
chist calls for action and Situationist texts and articles about
strategies of industrial struggle. Looking back, one of its edi-
tors commented on how important it was felt at that time to
show that poetry and revolution belonged together and to in-

8

libertarian press in East andWest Germany]. Ulm, Germany:
Verlag Klemm & Oelschläger.

Drücke, B. (Ed.). (2006). ja! Anarchismus. Gelebte Utopie im 21.
Jahrhundert [yes! Anarchism: Lived utopia in the 21st cen-
tury]. Berlin, Germany: Karin Kramer Verlag.

Jenrich, H. (1988). Anarchistische Presse in Deutschland 1945–
1985 [Anarchist press in Germany 1945–1985]. Grafenau,
Germany: Trotzdemverlag.

Anarchist and Libertarian Press,
1945–1990 (Eastern Germany)

AfterWorldWar I, the anarchist movement in Germany had,
for some time, boasted more than 150,000 active members. Af-
ter WorldWar II, the few anarchists who had survived 12 years
of Nazi dictatorship tried to reorganize the movement. In East-
ern Germany, in spite of extremely serious obstacles, the move-
ment survived underground in minimal versions but came to
play a pivotal role in the latter years of the Soviet system, in
significant measure because of some printing concessions re-
luctantly conceded to the Protestant Church.

Anarchists had a hard time asserting their anti-authoritarian
and anti-Stalinist positions, especially in the Soviet Occupation
Zone (SBZ, 1945–1949). The SBZ ruling powers and, later on,
the Communist German Democratic Republic (GDR) were hos-
tile toward libertarian socialists. Following Lenin, they defined
anarchism as a petty-bourgeois, pseudo-revolutionary political
and ideological current, objectively functioning to divide the
anti-imperialist movement and strengthen monopoly capital-
ism.

Because paper was scarce postwar and the Soviet Military
Administration was repressive, libertarian socialists in the SBZ
were able to circulate only a small number of leaflets and circu-
lars. Some activists, likeWilli Jelinek, an agitator fromZwickau

13



The Anarchist Press in Federal Germany Today

Between 1986 and 1995, at least 310 different libertarian and
autonomous periodicals were started but ceased publication to
a great extent. Today anarchists start much less anarchist print
media mainly because many anarchists are active on the In-
ternet. Ever since 2006, for example, supporters of the Projek-
twerkstatt Göttingen have published Fragend Voran (Question-
ing Forward), which appears irregularly. Anarchists in Berlin
produce Abolishing the Borders From Below, which is mainly
a voice of anarchist groups in eastern Europe. In Leipzig, the
regional anarchist paper Feierabend (Quitting Time at Work)
is published approximately biweekly with a circulation of 600.
The individualist-anarchist espero appeared irregularly with a
circulation of about 500 since 1994. Contraste, published in Hei-
delberg, is a monthly on workers’ self-management. It has a
strong anarchist tendency and a circulation of 2,000. In Magde-
burg, Grüne Blatt (Green Leaf) has an ecological orientation
and a circulation of 800. The quarterly DIE AKTION (The Ac-
tion) is a sophisticated intellectual journal about libertarian
theory.

Bernd Drücke
See also Anarchist and Libertarian Press, 1945–1990 (East-

ern Germany) ; Anarchist Media ; Culture Jamming ; EuroMay-
Day ; Free Radio Movement (Italy) ; Industrial Workers of the
World Media (United States) ; Indymedia (The Independent Me-
dia Center)

Further Readings

Drücke, B. (1998). Zwischen Schreibtisch und Straßenschlacht?
Anarchismus und libertäre Presse in Ost-und Westdeutschland
[Between writing desk and street battle? Anarchism and the

12

clude Dadaism and surrealism into the origins of the new an-
archism.

After the U.S. “satirical magazine” MAD took legal action
against the anarchist project having the same name, it was dis-
continued in 1973, after magazine issue number 4/5 had been
published. After that, the anarchist MAD was published under
the name Revolte, until issue number 6/1973 with the subtitle
“anarchist journal, formerly MAD—anarchist magazine.” From
1977 until 1982, Revolte was published by Hanna Mittelstädt
and Lutz Schulenburg of the publishing house Verlag Edition
Nautilus. From 1981 onward, they published Die Aktion as a
“journal for politics, literature and art.”

Graswurzelrevolution (Grassroots Revolution)

In the summer of 1972, the pilot issue of the Graswurzelrev-
olution (GWR) came out. The editorial collective was inspired
in concept and orientation by Anarchisme et Nonviolence
(Paris), which was published between 1965 and 1974 in the
French-speaking regions of Europe as a nonviolent and
anarchist paper; by Peace News, published in London since
1936; and by Direkte Aktion—Zeitung für Gewaltfreiheit und
Anarchismus (Direct Action—Newspaper for Nonviolence and
Anarchism), which was published in Hannover in 1965–1966.
The GWR editorial group was oriented toward movements in
other countries, for example, Britain and the United States.
Gandhi’s methods had undergone further development in the
fight against the nuclear bomb and for civil rights, and the
“grassroots movement” had taken a new shape.

From its beginning, GWR tried to widen and develop the the-
ory and practice of nonviolent revolution. Besides critique of
existing conditions, the GWR tried and continues to try to or-
ganize at least the seeds of a just and livable future society. It
is the newspaper’s declared aim to point out the connection
between nonviolence and libertarian socialism, to contribute

9



to the pacifist movement becoming libertarian socialist and
the left-wing socialist movement becoming nonviolent in their
forms of struggle.

Since issue 52 in 1981, the periodical has been published
monthly with a July-August break. Before that, it was pub-
lished every 2 to 3 months. Since 1989, it has had an eight-page
supplement of “libertarian book pages” every October. It has
been published by different editors in Augsburg (1972–
1973), Berlin (1974–1976), Göttingen (1976–1978), Hamburg
(1978–1988), Heidelberg (1988–1992), Wustrow (1992–1995),
Oldenburg (1995–1999), and Münster (since 1999). The differ-
ent editorial collectives each determined their own style. 2009
was GWR’s 38th year of publication, circulating between 3,500
and 5,000 copies. It is the longest-lived anarchist newspaper in
the German-speaking area and a leading outlet for grassroots
activists.

A special antimilitarist edition of GWR about the war in
Afghanistan in 2003 had a circulation of 55,000.The nonviolent-
anarchist youth paper Utopia, a bimonthly since 2007, is a sup-
plement to GWR. It has a much wider distribution than GWR
and in March 2009 it rose from 18,000 to 25,000.

direkte aktion

In November 1977 the first issue of the anarcho-syndicalist
paper direkte aktion appeared in Hamburg. Initially it was sup-
posed to serve as a regional voice of antiauthoritarian people
who were organized in local groups of the Initiative-Freie Ar-
beiter Union in northern Germany and who had just started.

The editors followed the tradition of the anarcho-syndicalist
Freie Arbeiter Union Deutschlands (FAUD; Free Workers
Union of Germany), which was smashed by the Nazis. The
FAUD had at times 150,000 members and was the most
influential anarchist organization in Germany. Its main publi-

10

cation was Der Syndikalist, and in 1920 its weekly circulation
amounted to 120,000 copies.

The formation of direkte aktion is to be seen as an attempt to
get a new start for anarcho-syndicalism in Germany. Inspired
by the reactivation of the Spanish Confederación Nacional del
Trabajo, people from several cities came together to build a new
anarcho-syndicalist organization at the beginning of 1977, the
Freie ArbeiterInnen Union (FAU; Free Workers Union [Innen
is capitalized to pinpoint women’s activism rather than incor-
porating it under the masculine Arbeiter]). It started with the
experience of many people in their work situation and with
the politics of the DGB (Federation of German Trade Unions)
and its member unions, who were “stifling initiatives from the
grassroots.”

They argued that the reformist unions were organized un-
democratically; they would hold their members dependent on
the leadership, and this would mean to keep the capitalist econ-
omy in existence. Many people had tried to reform the appara-
tus from below, but all had failed, were shunted aside, or ex-
pelled, or had become part of the union bureaucracy. Another
reason to form an anarcho-syndicalist union was the disorgani-
zation, isolation, and lack of new perspectives in small groups
and individuals among the libertarian-socialist people.They ar-
gued that anarcho-syndicalism presented important opportuni-
ties for organizing political action on a libertarian basis, to deal
with the problem of political isolation, and to create networks
and forums for joint discussion.

From July 1978 onward, direkte aktion has been published
as a joint paper of anarcho-syndicalist initiatives from all over
Germany. It continues to be produced bimonthly by changing
editorial groups in different cities and has a nationwide circu-
lation of 2,000.

11


