The Anarchist Library
Anti-Copyright

José Antonio Gutiérrez D.
The narrow limits of Colombian press opinion
El Tiempo and Claudia Lopez
January 6, 2010

Retrieved on 22" December 2021 from www.anarkismo.net
This article is written to complement the interview with
Colombian journalist Hollman Morris, in which we touched upon
the case of Claudia Lopez, a Colombian journalist recently
dismissed for criticizing the complicity of her newspaper with
government policies. www.anarkismo.net Simply, this article is
intended to give a clear, recent example of the straight jacket
imposed on critical journalists and columnists in Colombia.

theanarchistlibrary.org

The narrow limits of
Colombian press opinion

El Tiempo and Claudia Lopez

José Antonio Gutiérrez D.

January 6, 2010

Just as Hollman Morris was in Dublin, we received news that the
Colombian journalist Claudia Lépez had been fired from El Tiempo
newspaper for daring to question the impartiality of the paper,
whose owners are linked to ex-Minister of Defence, Juan Manuel
Santos, a member of Uribe’s circle of trust and his lieutenant for
the re-election. Upon finishing her column of the 13 of October,
the executive of the aforementioned newspaper added the follow-
ing note: “Editor’s Note: EL TIEMPO rejects as false, malicious
and slanderous the claims of Claudia Lépez. The Executive of
the paper interprets her criticism of our journalistic work as
a resignation letter, which it immediately accepts”.

As one would expect, the paper was inundated with protest let-
ters and with comments from forum members upset with such an
arbitrary decision, which was communicated in such an inappro-
priate and mean-spirited manner. The two thousand comments
were quickly removed by the executive, but the following day, the
editorial had to justify its decision which it qualified as a “painful



decision, but at the same time, firm and irrevocable”. After an over-
dose of lyricism and self-praise because of the fact that El Tiempo
supposedly grants freedom of expression [to its contributors], the
editorial concludes with a final justification of its decision: “one
thing is the right to the freedom of speech is one thing which El
Tiempo has respected and defended in an undeniable manner over
its almost 100 years of existence, and quite another is the responsibil-
ity of its columnists to abstain from making unfounded accusations
and insults™.

It is surprising that this is the main motivation for dismissing
Lépez, when other columnists in El Tiempo, who, curiously share
the political line of Uribe and the Santos family, only spew foam
from the mouth against the real or fictitious opponents of the gov-
ernment. This fails to cause the slightest offence to the executive
of the paper. To shine a different light on the reasons given by the
El Tiempo editorial, that same day José Obdulio Gaviria — a former
advisor to President Uribe, a cousin of the infamous drug-trafficker
Pablo Escobar, brother of one of those implicated in the murder of
the former editor of El Espectador —a liberal newspaper- Guillermo
Cano (1986), and recalcitrant denier of the Colombian humanitar-
ian crisis — wrote a note which does not appear to conform in the
slightest to the requirement of “proving” the accusations, which
according to the editorial, is demanded of all columnists. Compare
the measured, balanced and well-written column of Lopez (which
is translated at the end of this note), with the following diatribe of
José Obdulio Gaviria, written about the reproach which the Colom-
bian government suffers in some international fora for its system-
atic violation of human rights.

“Colombia is a democracy, of course it is! Perfect?
What [democracy] is? But, if you went to the OAS, in
Washington, the majority of its members — even the
Haitians — were asking when, finally, democracy will

' www.eltiempo.com

to an internal consultation to find its presidential candidate, while
‘the U’ [ed. Party of president Uribe] already has theirs: Santos”.
“The U’ has not chosen its presidential candidate. The only thing
they have offered Santos is the party leadership, not the presiden-
tial candidacy. “The U’ is the promoter of the re-election referen-
dum and if it is approved it hopes it will be Uribe and not Santos
who is the presidential candidate of ‘the U’. I suppose these facts
would have damaged the “analytical focus” and for this reason were
ignored.

“It is by no means certain that Noemi will be worthy of the sup-
port of Uribe, after she has accused him of ‘paying for’ the referen-
dum and threatened him with ‘defeating him’ at the ballot box”.
This phrase, almost transcribed from the declarations of Santos,
tries to present as journalistic [fact] Santos’ version that he, unlike
Noemi, is not a traitor and does not want to defeat Uribe. Any-
one that has followed the career of Santos in passing knows that
changing allegiances has been the one constant in his political as-
cent, just like for Noemi, and everyone knows that both want to
succeed Uribe; only that Santos wants to do it without it appear-
ing a betrayal, I add.

The journalistic quality of EL TIEMPO is constantly becoming
more compromised by the growing conflict of interest between its
commercial proposals (to win the [bid for the] third TV channel)
and political ones (to cover the government which will decide on
the channel and its partner in the campaign) and its journalistic
duties. This type of biased coverage does nothing to contribute
journalistically to the resolution of that conflict; the only thing it
does is highlight it.®

Claudia Lopez

* www.eltiempo.com



been said by the forum contributors and finished with a supposed
article of analysis. On the forum the contributors were asked
whether they believed that Arias [Minister of Agriculture] should
resign because of the AIS scandal. It is also worth recording that it
never occurred to EL TIEMPO to ask its forum contributors if Juan
Manuel Santos [ed. Associate of El Tiempo and former Minister of
Defence] should resign because of the ‘falsos positivos’ [ed. false
positives —a scandal in which members of the army kidnapped
and murdered working class people to present them as guerrillas
killed in combat and thus advance their career]. In the case of
Arias it did, however, occur to them. To finish the forum, they
published a note titled ‘Andrés F. Arias incurs the indignation and
rejection of eltiempo.com readers for the Agro Ingreso case’, in
which they underlined that “the majority of users asked for the
ex minister to abandon his bid [ed. for the Presidency]” and that
“there were very few who defended Arias”. After the forum and
the underlining note, they finished him off with an article whose
title announced: ‘Andrés Felipe Arias emerges weakened and Juan
Manuel Santos achieves an advantage [ed. in his political career]
through the AIS scandal’.

It is obvious that Arias emerges weakened, but it is far from
obvious that the consequence will be that Santos “achieves an ad-
vantage”. EL TIEMPO assures that Arias’ stumble “allowed Juan
Manuel Santos to become the week’s net winner. How does EL
TIEMPO sustain that the ground lost by Arias was won by Santos?
Did they perform a survey? No, but in the absence of a survey the
newspaper used its forum to float the question, induce a response
and construct its conclusions from there.

Even though Arias is not competing with Santos, but with Noemi
for the conservative [Presidential] nomination, the supposed anal-
ysis does not even mention that one of the possible winners of
Arias’s slip-up is Noemi. Also, the analysis invents facts to support
its argument. It states that one of the reasons Santos is strength-
ened is that “the conservatives, also, have to commit themselves

reach us ... There my fuse was lit and I understood, fi-
nally, why declarations of the FARC as terrorists were
always blocked in the OAS, while on the other hand,
they were described as an insurgent army (I was in at-
tendance at intense verbal battles between Uribe and
other presidents on this matter). AndI discovered how
in that institution — this is the most scandalous thing
-, sectors of the Colombian political and judicial appa-
ratus, associated with international ‘mamertismo’ [ed.
‘mamertismo’ is a pejorative term used by the Colom-
bian far-right to refer to communism], are those which
impose those abominable definitions.”

And it goes on. The uribista paranoia, which sees conspiracy
against them in the smallest criticism or the smallest reversal of
the wishes of their “boss” in the Casa de Narifio [ed. Colombian
palace of government], forces them to pick a fight against Judicial
Power in Colombia, with another series of accusations, which apart
from being fearful, are unfounded and laughable:

“(...) there is a long tradition of linkages between the
Communist Party, and through it, of the FARC, with
the unions of the judiciary (...) Certain magistrates
of the Supreme Court, acting like useful idiots on
behalf of the FARC and its international masters (no-
body would suggest their direct militancy), were in
Washington last week: they reinforced the arguments
about Colombian dignity; they proposed preventative
measures and insinuated an international consensus
against our government. In that context, one can
understand why the Court declared — in a sentence —
that the motivations of the guerilla are altruistic and
worthy of benevolent judicial treatment.



We all initially thought it had been somebody that
messed it up. What a joke! That criterion was begun
on a majority basis and sustains the Court’s political
campaign against the Executive and the judicial
decisions taken regarding members of the guerillas
(in their favour) and members of the national security
services (against them). Examples: 1) Repeated
denials of extradition requests for guerilla fighters. 2)
Transfer operation to Arauca of the most dangerous
member of Coce [ed. military commander of the
Army of National Liberation (ELN by its Spanish
initials), Colombia’s second most important guerilla
group], Pablito, with the blatant proposal of facilitat-
ing his flight. 3) The freedom of Mateo, a murderer
captured red-handed in the camp of Ivan Rios [ed.
commander of the FARC-EP killed when betrayed by
one of his guards in March 2008]. He has done so
well, that he was a chairman of the board of directors
of EPM [ed. Empresas Publicas de Medellin a major
semi-state utility company]. 4) The freedom of the
trade-unionist of Fensuagro, captured in Sumapaz
when efforts were being made to re-establish the
terrorist campaign in Bogota (they managed to put
a bomb in Blockbuster). The law accepted the naive
thesis that he had been kidnapped by his comrades. 5)
Immediate liberty of the “messengers” captured with
photographs of kidnap victims. 6) A refusal (on hold
in their chambers) to investigate ‘FARC-politics’.

On the other hand, the law persecutes without mercy
any police-officer or soldier that acts against the
guerilla”

Is this article, perhaps, an example of the “pluralism, seriousness
and professionalism” which El Tiempo demands of its columnists?

4

Is this article “a support for the consolidation of democracy and to
combat the sectarian positions adopted by various groupings, like the
abuse of power” which the newspaper supposedly requires of its
columnists??

The readers will be able to draw their own conclusions.

There follows the article which created the discord. We believe
the contrast between the boorish yells of Obdulio Gaviria and the
pen of Lopez speaks for itself, and because we believe that the
column in question is relevant to the subject of the interview and
this note.

José Antonio Gutiérrez D.
23 October, 2009

Reflections on a Scandal

Rudolf Hommes was asking himself in his column last week why
certain subjects are scandal-prone an others not. He was suggest-
ing that the public has to pay attention and that there needs to be
an instigator. The coverage, given by EL TIEMPO to the Agro In-
greso Seguro [AIS — Agricultural Investment Insurance, a scandal
in which funds supposedly aiming at poor peasants, was given to
huge landowners], presents the opportunity to reflect on this.

Unlike the other written media, EL TIEMPO did not focus on the
AIS programme, but rather on the political effects of the scandal.
Taking that angle was a valid journalistic decision given their part-
ners in the magazine Cambio had already done the remainder of the
work. However, more than covering the story, what EL TIEMPO
did was a fabrication motivated to support their desired reading of
the political effects of the scandal.

The slanted fabrication began with a question in the forum on
eltiempo.com, it continued with a note which underlines what had

% See the last paragraph of this editorial www.eltiempo.com



